سوما پژوهی

نگاهی دوباره به پدیده ی بلوغ دختر ها وپسر

مژهپدیدی بلوغ فرصتی فوق العاده برای همه ی کسانی است که در استانه ی نو جوانی قرار می گیرند اما بلوغ هرگز تهدید نیست:بلوغ پدیده ای خوشایند و فرصتی مطلوب برای رشد و تعالی شخصیت است . و با پدیده ی نوجوانی {همراه و همزاد} است نوجوان کسی است که کودکی بریده اما هنوز به جهان بزرگ سالی نپیوسته است و در فرایند تجربه بلوغ جنسی قرار دارد.تعریف بلوغ از نظر{لغوی}به معنای کامل شدن و به کمال رشد سلولهای مغزی رسیده است به همین جهت همه سخن این است که بلوغ را بهتر بشناسیم ونگاهی دوباره به این پدیدی تاثیر گذار در زنگی دا شته باشیم.

بلوغ از یک سو با پدیدی{زیستی/شناختی/روانی/رفتاری/واجتماعی}همراه است واز سوی دیگر با ارزش های دینی واموزه های الهی مانوس است .

1-بلوغ فرصتی است که فرزندانمان در شرایطی خوشایند با احساسات زیبای دینی اشنا شوند . احساس کنند که اماده اند اموزه های دینی وارزش های الهی را بپذرند . همچنین باید تکریم بشوند. حداقل ادبیات تکریم به گونه که پیامبر خدا که درود بر او باد فرمودند:

این است که فرزندانمان را خوب صدا کنیم :مریم جان-علی اقا-حمید جان.

2-یادمان باشد که فطری ترین قابیلت فرزندانمان قابلیت همسری و زوجیت است.خالق مهربان همه را زوج وبا قابلیت عروس شدن وداماد شدن می افریند .موثر ترین شیوی فرزند پروری همانا عروس پروری و داماد پروری است .از انجا که پایدار ترین یادگیری ها یادگیری غیر مستقیم / مشاهدی غیر الگوی است: پدرها ومارد های عزیز با اندیشه ورفتار ارامشگرانه متقابل در همه ی شاریط و موقعیت ها  می توانند مطلوب ترین الگوهای همسری را به فرزندان خود بیاموزند.


ارسال دیدگاه جدید
کد امنیتی رفرش